i love Nuffnang

dah ramai ke???

counter

SALAM SUMA!!!

SALAM SUMA!!!

Our breakfast...


Dah tengahari baru boleh hupdate menu breakfast..hihi..tu pun nasib baik baby dah lelapkn mata, klu x mau ptg bru leh upload...korang jgn tgk gambo yg sememeh tu tau, sbb rupa xseenak rasa...thanks a lot kat akak dr. ina yg sudi share rcp yg marvelous ni...mmg best...kejap jekk dah licin..Minta izin linda copy paste kat sini lak yekk utk rujukan masa akan dtg..jom semak rcp...



Resepi asal: Kak An
Sumber: akak Dr. Inahar


KUIH SERI MUKA


Bahan-bahan utk loyang bulat berukuran 9 inci:


Lapisan bawah:
1 cawan beras pulut direndam dengan 1 cawan air selama 30 minit
1 cawan santan sederhana pekat daripada 1/2 biji kelapa
garam secukup rasa


Cara:


1. Panaskan pengukus.Toskan pulut dan masukkan ke dalam loyang. Masukkan santan dan garam secukup rasa. (kurang tak apa, jangan terlebih masin). Gaul rata santan dan beras pulut.
2. Masukkan ke dalam pengukus dan kukus selama 20 minit dengan api kuat. Selepas 20 minit, angkat pengukus, gaul rata pulut dan rasa garamnya. Kalau belum masin, tambah sedikit lagi garam dan gaul sekata. Sekiranya pulut cukup masak, tekan padat ke dalam loyang dengan sudu atau senduk hingga rata.


Lapisan Atas:
2 biji telur gred A
1/2 cawan gula putih
3 sudu besar tepung gandum
1 sudu besar tepung beras
1/2 cawan air pandan daripada 2 helai daun pandan
1 cawan santan sederhana pekat
sedikit pewarna hijau


Cara:


1. Campurkan semua bahan dan kacau hingga gula hancur. Tapiskan ke atas lapisan pulut yang dipadatkan tadi dan kukus selam 15 minit atau hingga masak.




~Linda~

No comments:

Post a Comment