i love Nuffnang

dah ramai ke???

counter

SALAM SUMA!!!

SALAM SUMA!!!

Meroti kali pertama...


Ya Allah...bersyukur sgt2 akhirnya Linda brjaya buat roti walau hanya sekadar roti naik..tp ia betul2 wat linda rasa seronok tmbah2 roti, kesukaan kami sekeluarga...terima kasih banyak2 pd penyumbang rcp iaitu Kakak Sasha Rahmat, dan ni suma linda buat tanpa menggunakan BM...alhamdulillah...


Roti Naik
Sumber: Kak Cha

bahan A
yis (instant /serbuk) 11 grm
air suam 1/2 cwn
gula 1 sudu besar
tepung gandum 1 sudu besar
***satukan bahan A dan biarkan yis naik

bahan B
2 sudu besar marjerin planta / mentega dicairkan

bahan C
1 cwn gula dilarutkan dgn 1/2 cwn air panas (gula bole dikurangkan) utk dijadikan sirap gula (KLU RASA MCM KURANG CECAIR BOLE TMBH 1/4 CUP LG AIR)

bahan D
3 cwn tpg gandum + 1/2 Cwn tpg

pic 1
masukkan 3 cwn tepung ke mangkuk adunan, buatkan lubang ditgh tepung
pic 2
masukkan bhn A & C
pic 3
masukkan bhn B
pic 4 to pic 6
uli serata, hingga licin (doh x melekat di tngn)
gunakan extra tepung yg 11/2 cwn tadi...(x perlu abiskan-guna sedikit2)
cuma utk dusting dn utk doh x lekat ditngn.
pic 7
perap hingga 30 to 45 min
klu nk doh naik cepat keep doh di tempat hangat
pic 8
doh naik seganda - x perlu tumbuk doh
terus cuil doh dn bulatkan jadi doh kecil
pic 9
bole di cuil dn susun pd loyang (yg tlh disapu dgn marjerin)
biarkan roti naik sekali lagi. (lebih kurang 30 to 40 mins)
bakar suhu 180'c selama 30 mins atau lebih..
keluarkan dr oven dan bole sapu marjerin diatas roti
dn lebih sedap taburkan gula (tips dr mama jijah)
 


Kak Cha...linda minta izin C&P rsp ni kat sini yekk...mekasih kak.. :))

~LINDA~

4 comments:

  1. Wah...akk bangga juga ni, linda berjaya uli roti tanpa bm, cantik je naiknya tu. Mcm nk buat je esok roti naik ni....bhn pun sng je.

    ReplyDelete
  2. Senang je bila ada BM.. Hasilnya pun tak mengecewakan.. Sedap je melihat roti ni.

    ReplyDelete
  3. Kak zana...hihi..tu la linda pun xsangka ngat bla xde BM xleh nk buat roti ..hehe, sangkaanku meleset...

    Kak nur-nba..linda xguna BM la kak, linda mana ada BM ni just ulu pakai tgn..n xsangka menjadi..alhamdulillah ^_^

    ReplyDelete