i love Nuffnang

dah ramai ke???

counter

SALAM SUMA!!!

SALAM SUMA!!!

My breakfast pg td....

Kelmarin aku sempat la p dok merayap kat blog2 rcp ni..sekali ternmpak la plak kat blog akak watie dia wat nasi lemak ijo..huhu..ijonya tu menarik tul perhatian aku..so, dikala subuh pagi lagi aku dah bgn bertungkus-lumus kat dapo pujaan ku itew..hhehe..akhirnya..ni lah dia bekal tuk aku, hubby n adik aku ke opis serta utk ank2 aku n family MIL "NASI LEMAK PANDAN + SAMBAL UDANG.. =)

Rcp dia nnt aku hupdate ekk sbb aku amik dari umh kak hana....





Bahan-bahan:

Beras
Air pandan secukupnyer (blend daun pandan dan tapis)
Santan pekat
Garam
Halba
Halia
Daun Pandan - simpul
Pandan emulco@pewarna ijo + sedikit air (utk renjis)
Cara-cara:

1. Basuh beras bersih. Campurkan santan pekat dan juga air pandan mengikut sukatan beras.
2. Masukkan skali garam, halba, halia dan juga daun pandan. Jika kaler ijo kurang menarik, bleh tmbh ngan sedikit pandan emulco@pewarna ijo yer!
3. Masukkan rice cooker dan masak hingga beberapa minit nk tanak.
4. Lagi beberapa minit nk tanak tuh, ambil sedikit pandan emulco@pewarna ijau. Campurkan dengan sedikit air (kaler ijo yg ni bior lg pekat dr warna nasik td yer) dan renjis2kan ke atas nasik. jgn gaul dulu. tutup smula periuk dan tanak hingga masak.
5. Dah masak baru gaulkan. so nmpk la nasi lemak anda warna ijo yg cantik! heeeee... Slamat mencube!! :)
Hakak hana......linda C&P yekk..tens ya 4 da rcp mmg sodap.....

Sedap wehhhh....slama ni aku juz wat nasi lemak biasa n nasi lemak kuning..4 dis time aku try yg ni..mmg hubby aku bg thumbs up la 4 dis menu...suke~~

1 comment:

  1. Padan le Akak tersedak pepagi lagi...ada yg menyebut-nyebut....bau semerbak lak tu nasi lemak pandan yang nan ayus itu!!!!

    ReplyDelete