i love Nuffnang

dah ramai ke???

counter

SALAM SUMA!!!

SALAM SUMA!!!

"makanan tradisional melayu"


Negara Malaysia kaya dengan makanan...kerna kita di sini terdiri daripada himpunan pelbagai bangsa dan suku kaum..Disebabkan itu di Malaysia kita boleh lihat pelbagai jenis makanan yang dijual dan ada yang kita xpernah tengok; rasa dan tak pernah tahu.."bahawa adanya makanan sebegitu di negara kita.." Namun yang pasti, semakin kita beranjak zaman kita semakin lupa pada kuih-kuih tradisi yang dahulunya merupakan salah satu makanan utama penduduk di tiap negeri. Terutama Kuih-kuih tradisi orang melayu. Andai ditanya pada anak muda.."pernahkah dengar nama makanan ni...?" Confirm!! pasti kerut dahi yang kelihatan..Al-maklum la..negara kita dah makin pesat membangun masih adakah insan yang masih menjadikan kuih-kuih tradisi menu utama mereka..? Ya, masih ada cuma hanya sebilangan dari kita...

Nah..ini beberapa himpunan makanan tradisi orang melayu yang popular satu ketika dahulu...

DODOL



Dodol adalah sejenis makanan yang boleh dikategorikan dalam kumpulan yang manis. Dodol buatan Melaka amat terkenal dan ia dikatakan rumit untuk dibuat. Biasanya mereka yang mahir membuat dodol ini terdiri daripada mereka yang telah berusia. Bahan-bahan yang diperlukan untuk membuat dodol terdiri daripada santan kelapa; tepung beras; gula pasir; gula melaka dan garam. Bahan yang senang didapati namun sukar dihasilkan.


LEMPENG KELAPA



Lempeng kelapa atau juga dikenali sebagai lempeng nyiur merupakan sejenis makanan yang dibuat menggunakan kelapa diparut. Ia biasanya dimakan begitu sahaja atau dicicah gula, atau sambal ikan bilis atau kuah gulai.

SLEMANG




Slemang merupakan sejenis makanan tradisional Terengganu. Ia merupakan gula terurai yang dibebat dalam tepung. Mempunyai rasa yang manis.

JALA MAS



Kuih jala mas sejenis hidangan tradisional melayu yang lemak manis; dihasilkan dengan menggunakan kuning telur yang dimasak dalam air gula, sama seperti kuih mas sejemput tetapi cara dan rupa yang berbeza. Ia mempunyai bentuk yang berjurai seperi mi halus. Biasanya hanya disediakan untuk perayaan istimewa disebabkan cara membuatnya yang agak sukar. Pasa masa dahulu, kuih ini hanya dikhaskan bagi hidangan raka dan kaum bangsawan.

BUNGA PUDAK



Kuih bunga pudak merupakan kuih tradisional Melayu dan amat popular di negeri Kedah. Ia merupakan hidangan istimewa dan dinamakan sempena bunga pundak. Kuih bunga pundak mempunyai inti kelapa.

BUAH TANJUNG



Amat popular di negeri Kelantan dan merupakan hidangan istimewa. Berbentuk titisan air dan bewarna kuning. Ia merupakan sejenis kuih yang dibuat menggunakan telur bercampur tepung dan disira dalam air gula.

ASAM GUMPAL



Kuih asam gumpal merupakan hidangan yang lemak manis yang dihasilkan dengan menggunakan sagu mata ikan dengan inti dimasak dalam kuah santan. Ia disediakan dengan menggunakan sagu biji yang telah direbus dengan air yang dicampur dengan garam bagi membangkitkan rasa. Sagu yang telah dimasak akan diisi dengan inti dan digumpal sebesar satu gumpalan tangan. Campuran gula merah; halia dan halba ditambah bagi menambah perisa.

HALWA MASKAT



Hidangan ini merupakan hidangan istimewa Pulau Pinang. Halwa maskat merupakan sejenis kuih berbentuk seperti manisan berbentuk segi empat seperti jeli yang dihasilkan dari minyak sapi, tepung dan gula.

KUIH HASIDAH



Kuih ini dihasilkan dengan menggunakan campuran tepung dan minyak sapi serta gula. Merupakan sejenis kuih yang lemak dan manis.

NEKBAT



Merupakan makanan pencuci mulut yang diperbuat daripada tepung beras dan telur, dan dibakar. Nekbat yang telah dimasak akan disimpan kering dan apabila ia sedia dihidang, nekbat akan direndam dalam air gula yang dimasak dengan daun pandan dan cengkih.



12 comments:

  1. nampak sedap. mana resepinya? boleh gak try.

    ReplyDelete
  2. Pudak, nekbat, slemang..tak pernah dengar pulak nama2 ni. Itulah indahnya masakan tradisi Melayu.

    ReplyDelete
  3. pandainya sape buat? cantik cantik lak tu.:)

    ReplyDelete
  4. yg nekbat tu makanan tradisional ke???????????
    :)

    ReplyDelete
  5. beri laluan

    Nilai 1g Morhabshi sama dengan 1g EMAS. Benarkah?

    ReplyDelete
  6. Info yg sangat berguna. Terima kasih. (:

    ReplyDelete
  7. jom lawat my blog.... new blog....
    jika berminat ngn cheese powder blh wt tempah...
    jika ingin menjadi agen topup pon blh mendaftr ngn sye... lawati la blog sye yer...:)
    http://raraboutiques.blogspot.com/

    ReplyDelete
  8. emmbb,,
    Infonya sangat bermanfaat ya, terimakasih ya, Semoga anda di berikan kelancaran dalam berusaha, dan di beri kesehatan, kelanjaran, dan tak lupa kesuksesan , dan juga makin jaya ya :)
    Dari :
    Pembicara Internet Marketing
    menjadikan jualan anda lebih terkenal dan banyak dikenal oleh masyarakat luas, menjadikan No 1 di semua halaman google, dengan menggunakan fasilitas GRATIS di INTERNET.
    anda berminat??
    INGIN tau RAHASIA Jualan Laris, Banjir ORDER Tiap HARI, KLIK http://bit.ly/K28mAh #PIRANHAMAS
    hub Bpk. Agus Setiyawan
    081 333 841183 (Simpati)
    0817 537894 (XL)

    ReplyDelete
  9. Asam gumpal..sedapnya..nice info

    ReplyDelete
  10. tntang langkah mempromosi tk ada ke??? kalau ada 1 atau 2 perenggan dh kira ok dh tu??

    ReplyDelete
  11. I am glad you have given your information. Lots of knowledge that we can get from the internet. here you can share your information with visitors anywhere.

    ---------------------------------
    Online competition developers

    ReplyDelete